DMV architecten | Dr. Nassau college Quintus - DMV architecten

Dr. Nassau college Quintus

Projectgegevens:

Dr. Nassau college Quintus

Projectnummer: 10163

Locatie: Assen, Nederland

Functie: School voor Voortgezet Onderwijs

Oplevering: 2015 (fase1) / 2016 (fase2)

Foto’s: John Lewis Marshall

Schoolgebouw met lef creëert veilige omgeving

De architectonische vormgeving is een afgeleide van het gebouwgebruik. Het gebouw is dynamisch en uitdagend vormgegeven, passend bij het vernieuwende onderwijsconcept dat hier een plaats krijgt. Behalve voor onderwijs en sport worden diverse ruimtes in het gebouw tevens gebruikt door verschillende verenigingen uit Assen. De doordachte indeling van het gebouw en de geavanceerde technieken  zorgen voor een flexibel, efficiënt en duurzaam gebouw met legio  mogelijkheden nu en in de toekomst.

Het project kent twee hoofdfuncties: galerijschool voor voortgezet onderwijs (Havo onder- en bovenbouw, Atheneum onder- en bovenbouw en Gymnasium) en sportaccommodatie. Het onderwijsgebouw is parallel aan de openbare weg gelegen en wordt via de aula en (sport)kantine verbonden met de haaks erop gesitueerde sportaccommodatie, bestaande uit twee geschakelde sporthallen, elk op te delen in drie gymzalen.

In het schoolgebouw krijgen de vijf afdelingen elk hun eigen entree die via buitentrappen, galerijen en terrassen bereikbaar zijn. De afdelingenverschillen van omvang, variërend van vier tot acht instructielokalen. Daar tussenin ligt een grote open ruimte, het leerplein, waar gewerkt kan worden maar waar ook gelegenheid is om te ontspannen. Het onderwijs bestaat niet alleen uit instructielessen in klaslokalen maar  ook uit   zelfstudie en het maken van opdrachten individueel of in groepjes. In het tussengebied zijn daartoe verschillende soorten plekken gecreëerd: plekken om te werken samen of individueel en plekken om te loungen. Dit geheel van instructielokalen en werk- en loungeplekken heet een leerdomein.

Aan de kop van zo’n leerdomein zijn de werkkamers van  de afdelingsdocenten gesitueerd. Vanuit hun werkkamer hebben zij  visueel contact met het leerplein. Via het centrale trappenhuis kunnen de leerlingen  de algemene ruimtes bereiken zoals de aula, de afdeling bètavakken, de kunstafdeling en de sportaccommodatie.

De aula is multifunctioneel inzetbaar voor onderwijs en ontspanning.  De getrapte aula loopt parabolisch naar boven  en is daardoor  ook als theater te gebruiken. Tevens bevindt zich in het gebouw een zogenaamd vestzaktheater voor kleinere voorstellingen, ook te gebruiken door spelers en publiek afkomstig van buiten de school.

De sportaccommodatie ligt op de verdieping waardoor het begane grondniveau eronder benut kan worden voor 1600 fietsen en 70 auto’s. Haaks op de Meester Groen van Prinstererlaan ligt de esplanade van de school waar alle entrees op uitkomen. De esplanade start bij het overstek van het schoolgebouw en eindigt bij de entree van de fietsenstalling.  Over de hele lengte van de sporthallen zijn  sporttribunes  geplaatst die,  evenals de esplanade, door de leerlingen gebruikt kunnen worden als pauzeplaats.

Aan de buitenkant van het gebouw zijn de  vijf afdelingen te herkennen aan hun eigen kleurtint in de grijze gevel; iedere onderwijsafdeling heeft een eigen tint, variërend van roze tot paars. In het interieur zijn tevens groene accenten toegepast. Voor de sportaccommodatie zijn de kleuren tegenovergesteld: groen en grijs aan de buitenkant en roze en paars  binnenin. Hierdoor is duidelijk te zien dat de twee delen van het gebouw weliswaar verschillende functies hebben en andere eigenaren ,maar  toch samen een eenheid vormen.

De gehele plint is van robuust beton omdat deze tegen wat stootjes moet kunnen. Bijzonder aan deze plint is dat er bij het onderwijsdeel aan het beton een groene kleurstof is toegevoegd. Boven de plint is de gevel afgewerkt met aluminium platen in grijstonen. De ramen van de bovenbouw gaan op in de aluminiumbanen.

Het enorme overstek van zestien meter met twee verdiepingen erbovenop is niet alleen een grote eyecatcher, het zorgt tevens voor transparantie richting het achterterrein Dit is noodzakelijk  voor de sociale veiligheid. Wanneer er  een kolom onder was gezet was het beoogde effect niet bereikt.  Nu blijft het achterterrein één geheel met de ruimte vóór de school en is onder het grote overstek door vanaf de weg het hele terrein te overzien. De ‘zwevende’ bouwmassa zorgt voor zowel een veilig schoolgebouw als een gebouw met lef.